Takanamme on kaikkien aikojen vilkkain kotimaanmatkailukesä! Kiitokset kuuluvat kaikille alueemme matkailuyrittäjille, sidosryhmille ja muille tahoille, jotka ovat mahdollistaneet matkailijoiden viihtymisen alueellamme.
Tässä uutiskirjeessä kerromme alustavia tietoja menneen kesän matkailutrendeistä, käynnissä olevista hankkeista, tulevista ammattilaistapahtumista ja mediamatkoista. Lisäksi jaamme tietoa tulevista koulutuksista, digitaalisen kauppapaikan kehitysvaiheista ja matkailun uusista tuulista.
Kotimaan saaristo on pop!
Matkailun ennätyksiä rikottiin kuluneena kesänä siitä huolimatta, että ulkomaalaiset matkailijat puuttuivat maastamme lähes tyystin. Yöpymisten määrä ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä korkea maamme majoitusliikkeissä, ja takanamme onkin kaikkien aikojen vilkkain matkailukesä. (Yle) Ei siis ihme, että myös Kotkan, Haminan ja Loviisan alueen matkailuyrittäjät raportoivat pitkin kesää kiireisistä päivistä ja lukuisista ensi kertaa alueella vierailevista matkailijoista.
Tilastoista näemme, että touko-heinäkuun yöpymiset kasvoivat alueellamme 25% verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan, ja kesä-heinäkuun 2021 majoitusmyynti kohosi 2,8 miljoonaan euroon, joka on korkein vastaavalta ajalta raportoitu luku alueellamme kautta aikojen. Jopa pidemmän aikavälin lukuja tarkasteltaessa huomaamme, että tammi-heinäkuun 2021 matkailijamäärät ovat lisääntyneet Kotkan, Haminan ja Loviisan alueilla 15% verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan.Käyttöaste on silti alueellamme suhteellisen alhainen (42%), mikä tarkoittanee sitä, että alueemme matkailupalvelutarjonta ei kaikilta osin vastaa kysyntää.
Jos tarkastellaan Visit Kotka-Haminan verkkosivukäyntejä touko-elokuulta, on selvää, että itäisen Suomenlahden saaristo ja Kotkan puistot ovat kiinnostavimpia kohteita alueellamme. Luonnollisesti yleiset majoitus-, nähtävyys ja ravintolasivut keräävät aina eniten vierailijoita, mutta Top20-vierailtuihin sivuihin mahtuvat näiden lisäksi seuraavat sivut:
Tämä kertoo meille tietysti paljon siitä, mikä matkailijoita houkuttelee alueellemme ja tietoa kannattaa käyttää hyväksi omassa markkinoinnissa ja omien palveluiden kehittämisessä.
Glamping-kysyntään ovatkin jo tänä kesänä vastanneet mm. Loviisa Camping pystyttämällä meren rantaan luksustelttoja, Erämys Keisarin Kosket rakentamalla jokimaisemin varustettua Laawu-majoitusta Kymijoen töyräälle ja Santalahti Resort upeilla Santa Glass -villoillaan.
Monissa matkailukohteissa on lisäksi hankittu paljon uusia varusteita SUP-laudoista sähköpyöriin. Ja mikä hienointa, vuoden paras retkeilyaika on vasta edessä!
Katso uusi promovideo!
Kesän aikana valmistui uusi videomme, jonka avulla voimme markkinoida aluetta potentiaalisille matkailijoille. Nappaa tästä linkki talteen ja jaa asiakkaillesi tarpeen tullen: https://youtu.be/O9_gOZYRb20
Kaunista ja monipuolista aluettamme on ilo esitellä!
Kevään ja kesän mediatyön tuloksia
Mediatyömme avulla on kuluneen kevään ja alkukesän aikana tavoitettu suuri määrä potentiaalisia matkailijoita. Toimittajia on tutustutettu seudun nähtävyyksiin ja palveluihin, ja tästä tuloksena on syntynyt jopa yli 80 lehtiartikkelia, ja lisää on tulossa.
Juttuja on julkaistu mm. Iltalehdessä, Maaseudun tulevaisuudessa, Helsingin uutisissa, Tripsterissä, Rantapallossa, Oma Aika -lehdessä, ET Matkaoppaassa ja monessa muussa mediassa. Alueella on paljon hienoja elämyksiä ja kiinnostus niitä kohtaan on suurta!
Digitaalisessa verkkokaupassamme visitkotkahamina.travel on kesän aikana myyty eniten pääsylippuja, ravintolaelämyksiä ja opastettuja kierroksia. Myös teemapalvelut ja veneretket ovat kiinnostaneet ostajia. Kysyntää majoitukselle ja aktiviteeteille on puolestaan ollut enemmän kuin mitä kaupassa on ollut myytävää eli tuotteiden saatavuutta tulisi kasvattaa.
Syyskuussa valmistuu kauppapaikan englanninkielinen sivusto ja myynti kansainvälisellä kärjellä käynnistyy. Kansainväliset asiakkaat tekevät ostopäätöksiä pitkällä aikavälillä, joten suositeltavaa on, että saantitiedot ovat kunnossa kauppapaikassa jopa puoli vuotta etukäteen.
Verkkosivujemme tapahtumakalenteri on näppärä ja tehokas tapa jakaa tietoa tapahtumista. Kesän aikana sitä selasi noin 2000 henkilöä viikoittain. Tiedot kalenteriin tulevat suoraan KymenlaaksoNytin ja Loviisan kaupungin tapahtumakalentereista, mutta jos kaipaat lisätietoa tai et vielä tiedä miten saat tapahtumasi näkyviin Visitin verkkosivuilla, tule kuulolle kalenterin kehittäjän järjestämään maksuttomaan verkkokoulutukseen to 9.9. klo 14-15!
Yhä useammat matkailijat suosivat vastuullisia matkailukohteita
Visit Kotka-Hamina järjestää yhdessä Visit Kouvolan kanssa useita koulutuksia ja valmennuksia, joilla hiot omasta palvelustasi entistä vastuullisempaa. Kestävän kehityksen huomioiminen on markkinointietu eikä sen kanssa tarvitse jäädä yksin. Ilmoittaudu mukaan!
21.9. klo 15.30-17 Kestävän matkailun infotilaisuus Miksi matkailualueen kannattaa profiloitua vastuulliseksi matkailukohteeksi? Miten matkailutoimijat voivat konkreettisesti hyötyä vastuullisuudesta ja STF-ohjelmasta? Tilaisuudessa esitellään lyhyesti kestävän matkailun hankkeen palvelut yrityksille sekä matkailutoimijoille kehitettyä vastuullisen matkailun pelikirjaa, joka julkaistaan tänä syksynä.
5.10 klo 9-17 Matkailuyrityksien vastuullisuustekojen tunnistaminen ja yrittäjien omien tekojen ideointi ja käsikirjoituspaja Valmentajana Marketta Viljasaari
1.11. klo 9-17 Yrityksen oman vastuullisuussisällön suunnittelu verkkosivuille ja somekanaviin aihepiireittäin, ostajapersoonien määrittely Valmentajana Juha Sorjonen.
29.11. klo 9-17 Uusien kestävien matkailutuotteiden ideointi ja palvelumuotoilu Valmentajana Anu Nylund
Espoolaiset matkailualan yritykset ovat olleet kestävän matkailun edelläkävijöitä jo pitkään. Tällä reissulla vierailemme Nuuksion alueen matkailuyrityksissä tutustumassa heidän toimintaansa ja kuulemassa, mitä lisäarvoa kestävä matkailu on tuonut heidän toimintaansa.
Lämpimästi tervetuloa myös Visit Finlandin järjestämiin STF-jatkovalmennuksiin, jotka ovat tarkoitettu STF-merkkiin tähtääville yrityksille. Lisätiedot ja ilmoittautuminen:
Muistathan, että Cursorin yrittäjäpalvelut ovat sinua varten. Jos tarvitset sparrausta esimerkiksi yrityksesi taloudenhallintaan liittyen, apu on lähellä.
Yrityksille suunnatuista koronatuista saat lisätietoa Valtionkonttorin verkkosivuilta. Seuraava pk-yrityksille avautuva koronatuki on kustannustuki 4, jonka haku on avautunut 17.8.2021.
MICE-hanke (Meetings, Incentives, Congresses and Exhibitions) käynnistyi 1.6. ja tulee päättymään 30.8.2023. Hankkeen tarkoitus on kokousmatkailusegmentin kehittäminen alueella ja sen tavoitteet ovat:
Sidosryhmiksi tässä tapauksessa katsotaan kokous- ja tapahtumakeskukset, ravintolat – majoitusliikkeet, elämys- ja ohjelmapalveluyritykset, liikennöitsijät, käyntikohteet sekä laaja kirjo yritystapahtumista ja kokousmatkailusta hyötyviä elinkeinon edustajia.
Kesän aikana on tehty valmistelu- ja taustatoimenpiteitä syksyn konkreettisia toimenpiteitä varten. Olemme tuottaneet kokousmatkailun myynti- ja markkinointimateriaaleja sekä digi- että printtimuodossa sekä kilpailuttaneet tarvekartoituksen tekijöitä. Hankkeen seuraavassa vaiheessa toteutamme palvelumuotoilun ja tuotteistuskoulutuksen valmistelun, sekä osallistumme myyntitilaisuuksiin mahdollisuuksien mukaan sekä kotimaassa että ulkomailla. Yhteistyö alueen kokouspalveluita tuottavien yritysten kanssa sekä Finland Convention Bureaun kanssa on aloitettu ja jatkuu läpi hankkeen.
UKAMARU-hanke (Uutta KAsvua RUotsin markkinasta) hanke käynnistyi 1.6. ja jatkuu 30.4.2023 asti. Hankkeen tarkoitus on luoda Etelä-Kymenlaaksosta ja Loviisan seudusta vetovoimainen ja suosittu ruotsalaisten alueellinen matkailukohde, jonka myötä kansainvälisten matkailijoiden määrä kasvaa pitkällä tähtäimellä.
Hankkeen tavoitteena on kasvattaa ruotsalaisten ja muiden kansainvälisten matkailijoiden määrää ja viipymää Loviisan ja Etelä-Kymenlaakson alueilla, laajentaa ja kirkastaa seudun matkailutarjontaa ruotsalaisen matkustajan tarpeita vastaavaksi, sekä kehittää digitaalisia matkavarauskäytäntöjä ja luoda uutta sisältöä verkkokaupan tarpeisiin. Hankkeen kohderyhmä ovat ruotsalaiset matkailijat sekä kuluttaja- että yrityssegmentillä, matkanjärjestäjät, sekä palvelujen kehittäjinä ja tuottajina Etelä-Kymenlaakson ja Loviisan alueiden matkailualan yritykset.
Hankkeen tuleviksi toimenpiteiksi on kaavailtu mm:
seudun matkakohteiden, erityisesti luonto-, kulttuuri- ja elämysmatkapakettien esittely ruotsalaisille ostajille
palvelukonseptien tuotteistus yhteistyössä seudun yrittäjien kanssa
tuotekehitysyhteistyö ja työpajat pääosin Suomessa ja Ruotsissa toimivien jälleenmyyntitahojen kanssa
Visit Finland tulee aloittamaan kansallisen kampanjoinnin syyskuussa. Kannustamme kaikkia alueen yrittäjiä aktiiviseen keskusteluun ja ideointiin omien tuotteiden, tai seudun kärkituotteiden hiomiseen ruotsalaisille matkustajille. Tavoite on saavuttaa matkailijoiden kiinnostus ympärivuotisena kohteena, joten syys- ja talvikauden tuotteet ovat erityisen kiinnostavia tuotteistuksen näkökannalta myös. Tulemme järjestämään tuotteistustyöpajoja asian tiimoilta syksyn aikana, stay tuned!
Verkostoidu kanssamme sosiaalisessa mediassa niin voimme tilaisuuden tullen tukea toimintaasi myös niillä foorumeilla. Muistathan myös hyödyntää verkkosivuiltamme löytyvää infopakettia.